S10 kostenbesparingen
Uw partner in bedrijfsvoering
Footer van de website rode lijn met lichtblauw gefaded
Nederlandse vlag voor pagina in het Nederlands
kostenbesparingen door S10 consultancy ook Engelstalig
Home  >>  Artikelen >> Column “Sell more, sell faster?”
S10 Consultancy column Sell more, sell fast?
KVK 57521425
BTW Nr.: NL175593978B01
S10 consultancy ® , ook voor UW kostenbesparingen en interim management opdrachten!
Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht

S10 consultancy column: “Sell more, sell faster?”

31-05-2015 Een column over duurzaamheid. Worden apparaten geproduceerd met geplande slijtage? Wordt onze levensduurverwachting van apparaten via geplande veroudering bijgesteld? Wat is er tegen deze wegwerpmaatschappij te doen? Door Stan van Gemert, directeur

Landelijke Repair Café dag 2015

Zaterdag   30   mei   nam   ik   deel   aan   de   landelijke   Repair   Café   dag   van   de   Stichting   Repair   Café   Nederland.   Ruim   100   enthousiaste   mensen waren   gekomen,   die   samen   zo’n   60   Repair   Cafés   vertegenwoordigden.   Ook   waren   er   twee   Belgische   collega’s.   Succesverhalen   en   ideeën werden   gedeeld,   om   gezamenlijk   een   tegenwicht   te   bieden   aan   de   groeiende   afvalberg   en   invloed   uit   te   kunnen   oefenen   op   de   productie   van niet-repareerbare apparaten.  

Maar het is toch op?

Wie   kent   het   niet?   Na   twee   jaar   stopt   je   koffiepad-apparaat   ermee.   Een   aantal   maanden   na   aanschaf,   moet   je   je   mobiel   al   sneller   aan   het infuus   leggen.   Een   inkjet-printercartridge   die   alweer   “leeg”   is.   Een   ladder   in   je   kous.   Een   lamp   die   ploft…   Het   is   op,   dus   moet   het   vervangen worden, toch? Niet helemaal! Er zitten meerdere kanten aan dit verhaal, waaronder consumentengedrag, producentengedrag en economie.

Geplande slijtage?

Als   producenten   meer   verkopen   stijgt   hun   omzet.   Is   het   niet   een   aloude   definitie   van   succes   dat   je   bedrijf   steeds   maar   groeit?   De   nieuwe resultaten moeten beter zijn dan de vorige. Als de resultaten hetzelfde zijn, is er toch iets niet goed gegaan. Wanneer   tijdens   de   productontwikkeling   de   slijtage   wordt   ingepland,   stijgt   de   waarschijnlijkheid   van   toekomstige   omzet.   Maar   doen   bedrijven dit echt? Bestaat er zoiets als geplande slijtage? Waren de apparaten van vroeger niet degelijker? Apparaten die jaar en dag mee gingen? Was de levensduur van de oude gloeilampen niet twee-en-een-half keer hoger? Is de levensduur van witgoed de afgelopen 20 jaar niet met 25% gedaald? Wordt het printen na een vast aantal prints niet simpelweg geblokkeerd? Helaas blijkt dit allemaal wel zo te zijn. Het productieproces wordt zodanig aangepast dat de apparaten een kortere levensduur hebben. In het bedrijfsleven staan manipulaties als deze bekend als “planned obsolescence”. Met andere woorden: de consument zal dan eerder een iets beter en iets nieuwer product kopen, dan eigenlijk nodig zou zijn. Daling van de levensduur betekent immers stijging van de omzet. Stijging van de omzet betekent groei en groei betekent succes. Met   de   genoemde   inkjet-printercartridges   gaan   producenten   echter   nog   een   stap   verder.   In   deze   cartridges   worden   chips   gesoldeerd,   die aangeven   dat   een   inkjet   cartridge   leeg   is.   Dit   terwijl   er   nog   zo’n   25%   inkt   in   de   cartridge   zit.   Je   kan   echter   niet   meer   printen.   Pure   verspilling van goede inkt en geld, onder het motto: ‘sell more, sell faster’.

Verwachtingspatroon van de consumenten

Producenten   spelen   in   op   het   verwachtingspatroon   van   de   consument.   Door   de   levensduurverwachting   via   geplande   veroudering   naar beneden   bij   te   stellen,   behoeften   aan   te   wakkeren   en   de   prijzen   van   vervangende   onderdelen   hoog   te   maken,   wordt   een   wegwerpmentaliteit gecreëerd.    Nieuwe    onderdelen    bestellen    is    duur.    Producten    repareren    kost    dus    meer    dan    nieuwe    producten    kopen.    Welkom    in    de consumptiemaatschappij!   En   ja,   daar   heb   je   het   consumentengedrag.   Consumenten   stellen   zich   in   op   de   (nieuwe)   levensduurverwachting.   Is de   waarde   die   we   aan   spullen   hechten   niet   enorm   veranderd   ten   opzichte   van   vroeger?   Wil   “de   consument”   tegenwoordig   niet   de   “latest, greatest”,   het   nieuwste   van   het   nieuwste?   Willen   mensen   niet   continu   nieuwe   speledingetjes?   Producenten   spelen   hier   handig   op   in.   En   doen de   producenten   het   niet,   dan   heb   je   nog   onze   politici.   Het   is   immers   goed   voor   onze   economie   om   te   consumeren!   Zo   suggereerde   Rutte   in 2013   dat   we   ons   geld   moesten   laten   rollen,   om   auto's,   huizen   en   badkuipen   te   kopen.   Om   de   crisis   te   verslaan   dienen   we   te   kopen   ,   kopen   en kopen. Soms zelfs als het product nog niet kapot is. Over verspilling gesproken.

Creëren van milieubewustzijn

Als   consument   houden   we   het   systeem   vooralsnog   in   stand.   En   hier   is   het   waar   de   Repair   Cafés   inzetten.   Maar   liefst   70%   van   de aangeboden   artikelen   wordt   gezamenlijk   gerepareerd.   Bezoekers   worden   bij   het   reparatieproces   betrokken,   kennis   wordt   overgedragen. Levensduurverwachting wordt bijgesteld, milieubewustzijn wordt gecreëerd.

Mensen willen repareerbare spullen

Oprichtster   Martine   Postma   opende   op   18   oktober   2009   haar   eerste   Repair   Café   in Amsterdam-West.   Inmiddels   voeren   alle   Repair   Cafés   bij elkaar   maar   liefst   13.000   succesvolle   reparaties   per   maand   uit.   Reparaties   die   een   tweede   leven   geven   aan   apparaten.   Het   feit   dat   op   basis van   gezamenlijk   repareren,   er   in   zo’n   zes   jaar   tijd   ruim   700   Repair   Cafés   in   18   landen   zijn   opgezet,   kan   als   signaal   gezien   worden   dat mensen repareerbare producten willen!

Duurzaamheid

S10   consultancy   is   als   specialist   op   kosten   besparen   voorstander   van   duurzaamheid.   Met   duurzaamheid   wordt   uiteindelijk   op   kosten bespaard.   Er   wordt   immers   minder   geld   uitgegeven   en   geen   tijd   verspild   voor   aanschaf   en   vervanging   van   apparaten   met   de   bijbehorende installatie/configuratie. De afvalberg wordt kleiner en we verbruiken minder grondstoffen. S10 consultancy is trotse sponsor van het Repair Café Teylingen, dat op 19 september 2015 open zal gaan.  

Weetjes:

D e   Franse   econoom   Jean-Pierre   Haber   denkt   dat   de   terugkeer   van   reparatienetwerken   in   Europa   500.000   banen   kan   opleveren!   Het economisch alternatief voor het kopen van de auto's, en de badkuipen? S 10   consultancy    kan   u   ondersteunen   met   energiebesparingsprojecten ,   met   een   sterk   oog   voor   het   gebruik   van   duurzame   materialen. Advisering,   ondersteuning   en   volledige   begeleiding   van   de   besparingstrajecten.   Van   het   maken   van   een   ontwerp,   compleet   met tekeningen,    kostenramingen    en    werkomschrijving,    tot    het    nalopen    en    controleren    van    de    montage    en    het    afstellen    van    de regelapparatuur. Wij regelen een positief rendement op uw investering en besparen hiermee op uw kosten! I n   de   brandweerkazerne   Livermore   Californië   brandt   een   in   1895   door Adolphe A.   Chaillet   ontwikkelde   gloeilamp   inmiddels   114   jaar,   24 uur per dag! Lange levensduur, het kan dus wel! *) *) Levensduur dient hier wel in de juiste context geplaatst te worden. Rendement (lichtopbrengst) is hier niet meegenomen. In het algemeen schrijdt de techniek voort. Zo zijn de volgende generatie koelvriescombinaties over het algemeen zuiniger dan de vorige. Vervanging kan dus wel zinnig zijn voor het milieu wanneer apparaten veel gebruikt worden.
Kosten besparen met duurzaamheid S10 column over duurzaamheid
Kosten besparen met S10 consultancy
weggooien, mooi niet Kosten besparen met duurzaamheid Martine Postma Lange levensdur, het kan dus wel
© S10 consultancy ®  2017
0252-225 466
Kosten besparen met S10 consultancy
Kosten besparen met S10 consultancy
Kosten besparen met S10 consultancy
S10 consultancy sponsort Repair Café Teylingen naar boven naar boven
Artikelen Artikelen Artikelen
naar boven naar boven
S10 consultancy ® , ook voor UW kostenbesparingen en interim management opdrachten!
Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht

“Sell more, sell faster?”

Door Stan van Gemert, directeur

Landelijke Repair Café dag 2015

Zaterdag   30   mei   nam   ik   deel   aan   de   landelijke   Repair   Café   dag   van de   Stichting   Repair   Café   Nederland.   Ruim   100   enthousiaste   mensen waren       gekomen,       die       samen       zo’n       60       Repair       Cafés vertegenwoordigden.     Ook     waren     er     twee     Belgische     collega’s. Succesverhalen    en    ideeën    werden    gedeeld,    om    gezamenlijk    een tegenwicht   te   bieden   aan   de   groeiende   afvalberg   en   invloed   uit   te kunnen oefenen op de productie van niet-repareerbare apparaten.  

Maar het is toch op?

Wie   kent   het   niet?   Na   twee   jaar   stopt   je   koffiepad-apparaat   ermee. Een   aantal   maanden   na   aanschaf,   moet   je   je   mobiel   al   sneller   aan   het infuus   leggen.   Een   inkjet-printercartridge   die   alweer   “leeg”   is.   Een ladder   in   je   kous.   Een   lamp   die   ploft…   Het   is   op,   dus   moet   het vervangen   worden,   toch?   Niet   helemaal!   Er   zitten   meerdere   kanten aan   dit   verhaal,   waaronder   consumentengedrag,   producentengedrag en economie.

Geplande slijtage?

Als   producenten   meer   verkopen   stijgt   hun   omzet.   Is   het   niet   een aloude   definitie   van   succes   dat   je   bedrijf   steeds   maar   groeit?   De nieuwe   resultaten   moeten   beter   zijn   dan   de   vorige.   Als   de   resultaten hetzelfde zijn, is er toch iets niet goed gegaan. Wanneer   tijdens   de   productontwikkeling   de   slijtage   wordt   ingepland, stijgt    de    waarschijnlijkheid    van    toekomstige    omzet.    Maar    doen bedrijven dit echt? Bestaat er zoiets als geplande slijtage? Waren   de   apparaten   van   vroeger   niet   degelijker?   Apparaten   die   jaar en   dag   mee   gingen?   Was   de   levensduur   van   de   oude   gloeilampen niet   twee-en-een-half   keer   hoger?   Is   de   levensduur   van   witgoed   de afgelopen   20   jaar   niet   met   25%   gedaald?   Wordt   het   printen   na   een vast    aantal    prints    niet    simpelweg    geblokkeerd?    Helaas    blijkt    dit allemaal   wel   zo   te   zijn.   Het   productieproces   wordt   zodanig   aangepast dat   de   apparaten   een   kortere   levensduur   hebben.   In   het   bedrijfsleven staan   manipulaties   als   deze   bekend   als   “planned   obsolescence”.   In andere   woorden,   de   consument   zal   dan   eerder   een   iets   beter   en   iets nieuwer   product   kopen,   dan   eigenlijk   nodig   zou   zijn.   Daling   van   de levensduur   betekent   immers   stijging   van   de   omzet.   Stijging   van   de omzet betekent groei en groei betekent succes. Met   de   genoemde   inkjet-printercartridges   gaan   producenten   echter nog   een   stap   verder.   In   deze   cartridges   worden   chips   gesoldeerd,   die aangeven   dat   een   inkjet   cartridge   leeg   is.   Dit   terwijl   er   nog   zo’n   25% inkt    in    de    cartridge    zit.    Je    kan    echter    niet    meer    printen.    Pure verspilling   van   goede   inkt   en   geld,   onder   het   motto:   ‘sell   more,   sell faster’.

Verwachtingspatroon van de consumenten

Producenten     spelen     in     op     het     verwachtingspatroon     van     de consument.      Door      de      levensduurverwachting      via      geplande veroudering   naar   beneden   bij   te   stellen,   behoeften   aan   te   wakkeren en   de   prijzen   van   vervangende   onderdelen   hoog   te   maken,   wordt   een wegwerpmentaliteit   gecreëerd.   Nieuwe   onderdelen   bestellen   is   duur. Producten   repareren   kost   dus   meer   dan   nieuwe   producten   kopen. Welkom    in    de    consumptiemaatschappij!    En    ja,    daar    heb    je    het consumentengedrag.   Consumenten   stellen   zich   in   op   de   (nieuwe) levensduurverwachting.   Is   de   waarde   die   we   aan   spullen   hechten   niet enorm    veranderd    ten    opzichte    van    vroeger?    Wil    “de    consument” tegenwoordig     niet     de     “latest,     greatest”,     het     nieuwste     van     het nieuwste?     Willen     mensen     niet     continu     nieuwe     speledingetjes? Producenten   spelen   hier   handig   op   in.   En   doen   de   producenten   het niet,   dan   heb   je   nog   onze   politici.   Het   is   immers   goed   voor   onze economie   om   te   consumeren!   Zo   suggereerde   Rutte   in   2013   dat   we ons   geld   moesten   laten   rollen,   om   auto's,   huizen   en   badkuipen   te kopen.   Om   de   crisis   te   verslaan   dienen   we   te   kopen,   kopen   en   kopen. Soms    zelfs    als    het    product    nog    niet    kapot    is.    Over    verspilling gesproken.

Creëren van milieubewustzijn

Als   consument   houden   we   het   systeem   vooralsnog   in   stand.   En   hier is    het    waar    de    Repair    Cafés    inzetten.    Maar    liefst    70%    van    de aangeboden    artikelen    wordt    gezamenlijk    gerepareerd.    Bezoekers worden       bij       het       reparatieproces       betrokken,       kennis       wordt overgedragen.          Levensduurverwachting          wordt          bijgesteld, milieubewustzijn wordt gecreëerd.

Mensen willen repareerbare spullen

Oprichtster   Martine   Postma   opende   op   18   oktober   2009   haar   eerste Repair   Café   in   Amsterdam-West.   Inmiddels   voeren   alle   Repair   Cafés bij   elkaar   maar   liefst   13.000   succesvolle   reparaties   per   maand   uit. Reparaties   die   een   tweede   leven   geven   aan   apparaten.   Het   feit   dat op   basis   van   gezamenlijk   repareren,   er   in   zo’n   zes   jaar   tijd   ruim   700 Repair    Cafés    in    18    landen    zijn    opgezet,    kan    als    signaal    gezien worden dat mensen repareerbare producten willen!

Duurzaamheid

S10   consultancy   is   als   specialist   op   kosten   besparen   voorstander van   duurzaamheid.   Met   duurzaamheid   wordt   uiteindelijk   op   kosten bespaard.    Er    wordt    immers    minder    geld    uitgegeven    en    geen    tijd verspild    voor    aanschaf    en    vervanging    van    apparaten    met    de bijbehorende   installatie/configuratie.   De   afvalberg   wordt   kleiner   en   we verbruiken minder grondstoffen. S10 consultancy is trotse sponsor van het Repair Café Teylingen, dat op 19 september 2015 open zal gaan.  

Weetjes:

D e   Franse   econoom   Jean-Pierre   Haber   denkt   dat   de   terugkeer van     reparatienetwerken     in     Europa     500.000     banen     kan opleveren!   Het   economisch   alternatief   voor   het   kopen   van   de auto's, en de badkuipen? S 10         consultancy          kan         u         ondersteunen         met energiebesparingsprojecten,      met     een     sterk     oog     voor     het gebruik   van   duurzame   materialen. Advisering,   ondersteuning   en volledige    begeleiding    van    de    besparingstrajecten.    Van    het maken      van      een      ontwerp,      compleet      met      tekeningen, kostenramingen    en    werkomschrijving,    tot    het    nalopen    en controleren     van     de     montage     en     het     afstellen     van     de regelapparatuur.    Wij    regelen    een    positief    rendement    op    uw investering en besparen hiermee op uw kosten! In     de    brandweerkazerne    Livermore    Californië    brandt    een    in 1895   door   Adolphe   A.   Chaillet   ontwikkelde   gloeilamp   inmiddels 114 jaar, 24 uur per dag! Lange levensduur, het kan dus wel! *) *)   Levensduur   dient   hier   wel   in   de   juiste   context   geplaatst   te   worden. Rendement     (lichtopbrengst)     is     hier     niet     meegenomen.     In     het algemeen   schrijdt   de   techniek   voort.   Zo   zijn   de   volgende   generatie koelvriescombinaties    over    het    algemeen    zuiniger    dan    de    vorige. Vervanging   kan   dus   wel   zinnig   zijn   voor   het   milieu   wanneer   apparaten veel gebruikt worden.
Uw partner in bedrijfsvoering
Wat is er tegen de wegwerpmaatschappij te doen?
Column over duurzaamheid. Worden apparaten geproduceerd met geplande slijtage?
Column: “Sell more, sell faster...”
S10 Consultancy column Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht
31-05-2015
Kosten besparen met S10 consultancy
Sell more, sell faster? weggooien, mooi niet Kosten besparen met duurzaamheid Martine Postma Lange levensdur, het kan dus wel
Kosten besparen met S10 consultancy
Kosten besparen met S10 consultancy
Kosten besparen met S10 consultancy
S10 consultancy sponsort Repair Café Teylingen