S10 kostenbesparingen
Uw partner in bedrijfsvoering
Footer van de website rode lijn met lichtblauw gefaded
Nederlandse vlag voor pagina in het Nederlands
kostenbesparingen door S10 consultancy ook Engelstalig
Home  >>  Artikelen >> Column “Neveneffecten”
S10 Consultancy column S10 column over ICT neveneffecten
Opent in nieuwe tab afbeelding S10 column over ICT neveneffecten

S10 consultancy column: “Neveneffecten”

18-08-2014 Een column over de neveneffecten van onder meer informatietechnologie: Informatietechnologie en software worden vaak geïntroduceerd met alleen een focus op de positieve (beoogde) aspecten. Door Stan van Gemert, directeur

Chillen en gamen

Het is weer ‘grote vakantie’. Mijn zoons hebben hier erg naar uitgekeken. En wat doen ze zoal, de schoolse verplichtingen achter zich latende? Vooral ‘chillen’ en gamen. Het chillen bestaat onder meer uit relaxt onderuit op de bank zitten, samen met vrienden. Hierbij worden ‘Yu-Gi-Oh!’ strategieën en analyses besproken en de nieuwste Minecraft ontwikkelingen gedeeld. En het gamen? Beiden zitten ze achter hun eigen computer in de woonkamer, met een koptelefoon op en blind typend Minecraft te spelen. En wat is er nou leuker dan te Minecraften in je vakantie? Minecraften en Skypen tegelijk natuurlijk! Naast hun eigen koptelefoon, hebben ze hun eigen microfoon waarmee ze al brullende, elkaars enthousiasme overstemmen.

Gasten trollen

Al ruim twee jaar is Minecraft bij ons thuis een hit en vervelen doet het geenszins. Van alles wordt ontworpen en gebouwd, zowel lokaal alsook op servers van vrienden en op servers van derden. Ze houden arenagevechten, maken ingenieuze vallen, verzamelen Pokemons en vormen clans. Het meest populair is echter toch wel het zogenaamde ‘trollen’, dat gepaard gaat met smakelijke lachsalvo’s. Na twee jaar vinden ze dagelijks nog steeds nieuwe mogelijkheden en ‘in game commands’ uit. De combinatie van ‘Cartoon Network taalgebruik’ en verbasterd Engels werken op mijn lachspieren. Het meest populaire woord is ‘gast’ (uit Cartoon Network’s ‘Mordecai and Rickby’): “Gast als je niet opzij gaat dan nak ik al je stuff”, “Gast hij lagged”, “Check dat gebouw gast, dat is compleet jolo”,“Gast pas op, hij heeft OP-armoured”, “Gast, ik heb altijd een wooden sword in mijn Ender Chest met full enchantments”. Gezien het nog steeds toenemende enthousiasme en het plezier, is het aanschaffen van Minecraft een zeer goede besteding gebleken.

Scepsis over gamen

In juni zijn we naar een thema-avond ‘gaming’ geweest waar een mediacoach het onderwerp ‘kinderen en mediagebruik’ behandelde. Hierbij werden onder meer de voors en tegens van gamen uiteengezet. Een mooie anekdote is me bijgebleven: In een wereld bestaat de computer, internet en social media al jaren. We delen ons hebben en houwen via social media en twitteren en mailen ons suf. Het is een dynamisch en sociaal gebeuren. Boeken bestaan echter nog niet. En dan wordt opeens het boek uitgevonden. Deze uitvinding wordt echter met veel weerstand en scepsis ontvangen. Een boek is passief: naast het feit dat de lezer nauwelijks beweegt is er ook geen sprake van interactiviteit. Een boek zorgt voor isolatie: je maakt geen contact met anderen en derhalve is een boek niet sociaal. Een boek is leidend: je kan alleen het verhaal volgen zonder dat het de fantasie stimuleert. In onze wereld is het uiteraard omgekeerd. Toch wordt gamen ook met veel scepsis ontvangen, terwijl het zeker goede aspecten heeft. Met Minecraft bijvoorbeeld verwerf je 3D inzicht en het stimuleert creativiteit. Ook leren kinderen blind typen en communiceren ze automatisch met Engelse woorden. Maar ook hier geldt: alles met mate. Er zijn namelijk ook nadelen verbonden aan teveel achter de computer zitten. Naast RSI gerelateerde aspecten, kan je denken aan verslaving, vervaging van de grens tussen virtuele werelden en realiteit en negatieve beïnvloeding van de nachtrust. Gamen op zich is niet slecht, maar je dient er wel bewust mee om te gaan.

Introductie van de informatietechnologie

Sinds eind jaren vijftig werd het kantoorwerk langzaamaan steeds meer geautomatiseerd (mainframe computers). In de jaren 80 deed de personal computer zijn intrede en in de jaren 90 het internet en e-mail. Diverse ontwikkelingen zijn hierna ook met de nodige scepsis ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van social media, het internet bankieren of het elektronische patiëntendossier.

Neveneffecten

Er is een parallel te trekken met de geïntroduceerde informatietechnologie in het bedrijfsleven en het hierboven beschreven gamen. Informatietechnologie is goed zolang het ondersteuning biedt aan het behalen van de bedrijfsdoelstelling. Op het moment dat deze technologie leidend is kan het een tegenovergesteld effect opleveren. Zo kunnen computerprogramma’s onze werkwijze gaan bepalen en onze agenda gaan dirigeren. Wie herkent niet de verplichte invoervelden van een databasesysteem, of een overvolle mailbox na een vakantie? Eenzelfde parallel is te trekken met (niet praktische) managementsystemen. Waarom dient een bepaalde procedure gevolgd te worden, of waarom moeten bepaalde formulieren worden ingevuld? Het spreekt voor zich dat dit consequenties heeft voor de efficiëntie en effectiviteit van de organisatie en uiteindelijk voor de winst. Aspecten als deze mogen met een gezonde scepsis onder de loep genomen worden. Informatietechnologie en managementsystemen op zich zijn zeker niet slecht, maar je dient er wel bewust mee om te gaan.

Wat doen wij voor u?

Bent u zich bewust van de (neven)effecten van informatietechnologie op uw organisatie? In hoeverre beïnvloedt uw managementsysteem de efficiëntie en effectiviteit van uw organisatie? S10 consultancy kan u helpen bij het slaan van een brug tussen ‘de business’ en informatie- en communicatietechnologie (ICT). Wij zien ICT als een hulpmiddel om een bedrijfsdoel te bereiken. ICT moet dan ook ondersteuning bieden en mag niet bepalen hoe er wordt gewerkt. Ook kunnen wij u ondersteunen bij het optimaliseren van uw managementsystemen via onze praktische benadering. Met onze kostenbesparingen op ‘no cure, no pay’ basis leveren wij zelfs geld op. Bij S10 consultancy krijgt u waar voor uw geld!
KVK 57521425
BTW Nr.: NL175593978B01
© S10 consultancy ®  2017
0252-225 466
S10 ICT business consulting, ICT neveneffecten Minecraft en skype
S10 consultancy ® , ook voor UW kostenbesparingen en interim management opdrachten!
Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht
ICT neveneffecten logo naar boven naar boven
Artikelen Artikelen Artikelen
S10 column over ICT neveneffecten
Opent in nieuwe tab afbeelding naar boven naar boven

“Neveneffecten”

Door Stan van Gemert, directeur

Chillen en gamen

Het    is    weer    ‘grote    vakantie’.    Mijn    zoons    hebben    hier    erg    naar uitgekeken.   En   wat   doen   ze   zoal,   de   schoolse   verplichtingen   achter zich   latende?   Vooral   ‘chillen’   en   gamen.   Het   chillen   bestaat   onder meer    uit    relaxt    onderuit    op    de    bank    zitten,    samen    met    vrienden. Hierbij   worden   ‘Yu-Gi-Oh!’   strategieën   en   analyses   besproken   en   de nieuwste   Minecraft   ontwikkelingen   gedeeld.   En   het   gamen?   Beiden zitten    ze    achter    hun    eigen    computer    in    de    woonkamer,    met    een koptelefoon   op   en   blind   typend   Minecraft   te   spelen.   En   wat   is   er   nou leuker   dan   te   Minecraften   in   je   vakantie?   Minecraften   en   Skypen tegelijk   natuurlijk!   Naast   hun   eigen   koptelefoon,   hebben   ze   hun   eigen microfoon      waarmee      ze      al      brullende,      elkaars      enthousiasme overstemmen. 

Gasten trollen

Al   ruim   twee   jaar   is   Minecraft   bij   ons   thuis   een   hit   en   vervelen   doet het   geenszins.   Van   alles   wordt   ontworpen   en   gebouwd,   zowel   lokaal alsook   op   servers   van   vrienden   en   op   servers   van   derden.   Ze   houden arenagevechten,   maken   ingenieuze   vallen,   verzamelen   Pokemons   en vormen   clans.   Het   meest   populair   is   echter   toch   wel   het   zogenaamde ‘trollen’, dat gepaard gaat met smakelijke lachsalvo’s.  Na   twee   jaar   vinden   ze   dagelijks   nog   steeds   nieuwe   mogelijkheden en   ‘in   game   commands’   uit.   De   combinatie   van   ‘Cartoon   Network taalgebruik’   en   verbasterd   Engels   werken   op   mijn   lachspieren.   Het meest   populaire   woord   is   ‘gast’   (uit   Cartoon   Network’s   ‘Mordecai   and Rickby’):   “Gast   als   je   niet   opzij   gaat   dan   nak   ik   al   je   stuff”,   “Gast   hij lagged”,   “Check   dat   gebouw   gast,   dat   is   compleet   jolo”,“Gast   pas   op, hij   heeft   OP-armoured”,   “Gast,   ik   heb   altijd   een   wooden   sword   in   mijn Ender    Chest    met    full    enchantments”.     Gezien    het    nog    steeds toenemende   enthousiasme   en   het   plezier,   is   het   aanschaffen   van Minecraft een zeer goede besteding gebleken. 

Scepsis over gamen

In   juni   zijn   we   naar   een   thema-avond   ‘gaming’   geweest   waar   een mediacoach   het   onderwerp   ‘kinderen   en   mediagebruik’   behandelde. Hierbij     werden     onder     meer     de     voors     en     tegens     van     gamen uiteengezet. Een mooie anekdote is me bijgebleven:  In   een   wereld   bestaat   de   computer,   internet   en   social   media   al   jaren. We   delen   ons   hebben   en   houwen   via   social   media   en   twitteren   en mailen   ons   suf.   Het   is   een   dynamisch   en   sociaal   gebeuren.   Boeken bestaan   echter   nog   niet.   En   dan   wordt   opeens   het   boek   uitgevonden. Deze    uitvinding    wordt    echter    met    veel    weerstand    en    scepsis ontvangen.   Een   boek   is   passief:   naast   het   feit   dat   de   lezer   nauwelijks beweegt   is   er   ook   geen   sprake   van   interactiviteit.   Een   boek   zorgt   voor isolatie:   je   maakt   geen   contact   met   anderen   en   derhalve   is   een   boek niet   sociaal.   Een   boek   is   leidend:   je   kan   alleen   het   verhaal   volgen zonder dat het de fantasie stimuleert.  In   onze   wereld   is   het   uiteraard   omgekeerd.   Toch   wordt   gamen   ook met   veel   scepsis   ontvangen,   terwijl   het   zeker   goede   aspecten   heeft. Met   Minecraft   bijvoorbeeld   verwerf   je   3D   inzicht   en   het   stimuleert creativiteit.    Ook    leren    kinderen    blind    typen    en    communiceren    ze automatisch   met   Engelse   woorden.   Maar   ook   hier   geldt:   alles   met mate.   Er   zijn   namelijk   ook   nadelen   verbonden   aan   teveel   achter   de computer   zitten.   Naast   RSI   gerelateerde   aspecten,   kan   je   denken   aan verslaving,    vervaging    van    de    grens    tussen    virtuele    werelden    en realiteit   en   negatieve   beïnvloeding   van   de   nachtrust.   Gamen   op   zich is niet slecht, maar je dient er wel bewust mee om te gaan. 

Introductie van de informatietechnologie

Sinds   eind   jaren   vijftig   werd   het   kantoorwerk   langzaamaan   steeds meer   geautomatiseerd   (mainframe   computers).   In   de   jaren   80   deed de   personal   computer   zijn   intrede   en   in   de   jaren   90   het   internet   en   e- mail.   Diverse   ontwikkelingen   zijn   hierna   ook   met   de   nodige   scepsis ontvangen.   Denk   bijvoorbeeld   aan   het   gebruik   van   social   media,   het internet bankieren of het elektronische patiëntendossier. 

Neveneffecten

Er      is      een      parallel      te      trekken      met      de      geïntroduceerde informatietechnologie      in      het      bedrijfsleven      en      het      hierboven beschreven     gamen.     Informatietechnologie     is     goed     zolang     het ondersteuning   biedt   aan   het   behalen   van   de   bedrijfsdoelstelling.   Op het     moment     dat     deze     technologie     leidend     is     kan     het     een tegenovergesteld   effect   opleveren.   Zo   kunnen   computerprogramma’s onze   werkwijze   gaan   bepalen    en   onze   agenda   gaan   dirigeren.   Wie herkent   niet   de   verplichte   invoervelden   van   een   databasesysteem,   of een    overvolle    mailbox    na    een    vakantie?    Eenzelfde    parallel    is    te trekken   met   (niet   praktische)   managementsystemen .   Waarom   dient een    bepaalde    procedure    gevolgd    te    worden,    of    waarom    moeten bepaalde   formulieren   worden   ingevuld?   Het   spreekt   voor   zich   dat   dit consequenties    heeft    voor    de    efficiëntie    en    effectiviteit    van    de organisatie   en   uiteindelijk   voor   de   winst.   Aspecten   als   deze   mogen met     een     gezonde     scepsis     onder     de     loep     genomen     worden. Informatietechnologie   en   managementsystemen   op   zich   zijn   zeker niet slecht, maar je dient er wel bewust  mee om te gaan. 

Wat doen wij voor u?

Bent   u   zich   bewust   van   de   (neven)effecten   van   informatietechnologie op   uw   organisatie?   In   hoeverre   beïnvloedt   uw   managementsysteem de efficiëntie en effectiviteit van uw organisatie?  S10   consultancy   kan   u   helpen   bij   het   slaan   van   een   brug   tussen   ‘de business’   en   informatie-   en   communicatietechnologie   (ICT).   Wij   zien ICT   als   een   hulpmiddel   om   een   bedrijfsdoel   te   bereiken.   ICT   moet dan   ook   ondersteuning   bieden   en   mag   niet   bepalen   hoe   er   wordt gewerkt.   Ook   kunnen   wij   u   ondersteunen   bij   het   optimaliseren   van   uw managementsystemen    via    onze    praktische    benadering.    Met    onze      kostenbesparingen   op   ‘no   cure,   no   pay’   basis   leveren   wij   zelfs   geld op.  Bij S10 consultancy krijgt u waar voor uw geld!
S10 ICT business consulting, ICT neveneffecten Minecraft en skype
Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht
Uw partner in bedrijfsvoering
ICT neveneffecten logo
S10 consultancy ® , ook voor UW kostenbesparingen en interim management opdrachten!
S10 Consultancy column
Over de neveneffecten van onder meer informatietechnologie: Introductie geschiet vaak met alleen focus op de positieve aspecten.
Column: “Neveneffecten”
Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht
18-08-2014