S10 kostenbesparingen
Uw partner in bedrijfsvoering
Footer van de website rode lijn met lichtblauw gefaded
Nederlandse vlag voor pagina in het Nederlands
kostenbesparingen door S10 consultancy ook Engelstalig
Home  >>  Artikelen >> Column “Introedurs on jor piecie”
S10 Consultancy column Een moderne plaag
Kostenbesparingen S10 column over een moderne plaag
KVK 57521425
BTW Nr.: NL175593978B01
© S10 consultancy ®  2017
0252-225 466
S10 consultancy ® , ook voor UW kostenbesparingen en interim management opdrachten!
Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht

S10 consultancy column: “Introedurs on jor piecie...”

31-03-2015 Een moderne plaag. Een keerzijde van de technologische ontwikkelingen. Technologie misbruiken via de zwakste schakel. Is dat de technologie zelf of de mens of beiden? Wat is er tegen te doen? Door Stan van Gemert, directeur

Constructie en destructie

Mijn jongste zoon is nog steeds een enthousiaste speler van Minecraft. Een virtuele wereld waarin gebouwd en nog meer gebouwd wordt. Het is ongelooflijk wat hij in een korte tijd kan maken, uit niets! De mooiste gebouwen schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook gebouwen waarmee “geld” verdiend kan worden, zoals geautomatiseerde cactus-farms. Het klinkt allemaal constructief en mooi. Maar er zijn ook clans die proberen je het leven zuur te maken. Ze claimen wat van jou is, of breken bewust af wat jij hebt gebouwd. De eerste keer dat dit gebeurde, biggelden de tranen over de wangen van mijn zoon. Het was niet eerlijk en zijn vertrouwen was beschaamd. Nu blijkt dit “trollen/grieven” aan de orde van de dag te zijn en is hij zich hiervan bewust geworden. Hij heeft zich aangepast en verdedigt zich, zodat hij nu de trollers trolt. In de werkelijke wereld is het niet veel anders. Ook hier wordt niet altijd eerlijk gehandeld en wordt goed vertrouwen beschaamd. Dit is de keerzijde van de technologische vooruitgang.  

Zonder stroom, stroomt het niet meer

We zijn meer en meer afhankelijk geworden van de technologie om ons heen en hierdoor ook veel kwetsbaarder. De stroomstoring in Noord- Holland van afgelopen vrijdag legde een achilleshiel bloot. In een notendop: het Schiphol vliegverkeer was ernstig ontregeld, in ziekenhuizen werden operaties afgeblazen, het Noord-Hollandse treinverkeer lag plat, mensen zaten vast in liften, verkeerslichten deden het niet en klanten van UPC konden niets. Ook omliggende provincies ervoeren hinder. Zonder stroom, stroomt het allemaal niet meer. Gelukkig hebben noodaggregaten voor vele bedrijven ernstiger kunnen voorkomen. De oorzaak van de stroomstoring? Gewoon pech in een hoogspanningsstation. Er waren geen kwade bedoelingen in het spel.

Kwade bedoelingen

Er zijn echter ook mensen die wel kwade bedoelingen hebben en zwakheden in de technologie uitbuiten. Zij gaan voor persoonlijk gewin. Zo zijn er computer virussen, ‘worms’, ‘trojan horses’, spyware, enz. De algemene naam is ‘malware’ of ‘badware’. Badware kan de boel flink ontwrichten, misschien nog wel meer dan de aangegeven regionale stroomstoring. Ik zal een paar kwade bedoelingen noemen die organisaties hebben getroffen: Twee jaar geleden werd bij verschillende banken het internetverkeer platgelegd door zogenaamde DDoS aanvallen. Het gevolg? Het betalingsverkeer en de pinautomaten lagen plat. Maar ook andere Nederlandse bedrijven waren slachtoffer, bijvoorbeeld de NS, DigiD en de KLM; Vorig jaar kwam de malware ‘NeoPocket’ aan het licht. Malicieuze software die geldautomaten infecteerde en via één commando kon de hele geldautomaat leeg worden gehaald; Vorige maand werd een malware bankroof bekend. Hackers hebben wereldwijd minimaal 265 miljoen euro buitgemaakt. Via een malware-hack werd het bankgedrag van specifieke mensen langere tijd geobserveerd. Nadat de hackers wisten hoe de slachtoffers met internetbankieren omgingen, bootsten ze dit na. In 2014 heeft Kaspersky een onderzoek gepubliceerd. Hierin wordt geconcludeerd dat een DDoS-aanval kleine tot middelgrote bedrijven gemiddeld 46.000 euro kost, maar dat dit bij grote bedrijven kan oplopen tot zelfs 390.000 euro.

Kwade bedoelingen gericht op de menselijke schakel: e-mail

Er zijn echter ook vele virussen ontwikkeld om individuen te treffen. Dit gebeurt door misbruik van de technische mogelijkheden, maar gecombineerd met het uitbuiten van de menselijke schakel. Denk bijvoorbeeld aan ‘phishing’. Er zijn talloze e-mails in omloop die proberen gegevens van argeloze computergebruikers te achterhalen, of betalingen te laten verrichten. Ik denk dat iedereen wel een of meer van de volgende voorbeelden herkent: Klikken op een link, voor het lezen van een belangrijk online bericht van een bekende; Aankondiging van de bank dat binnenkort een incasso zal plaatsvinden tenzij je op de bijgevoegde link klikt; De bank heeft je account vanwege vermoed misbruik geblokkeerd. Door op de bijgevoegde link te klikken kan je account weer actief gemaakt worden; Iemand staat op het punt van overlijden en wenst, dat je zijn nalatenschap van enkele miljoenen voor een goed doel beheert. Maar eerst moet je een administratieve vergoeding voldoen. Als je op deze berichten ingaat, worden misschien bedragen afgeschreven van je bankrekening, of je PC wordt geblokkeerd. Om je PC “vrij” te krijgen moet je een bedrag betalen (‘ransomware’).

Kwade bedoelingen gericht op de menselijke schakel: telefoon

Er zijn automatische systemen die continu nummers bellen. Als iemand opneemt word je “doorverbonden” met jouw persoonlijke cybercrimineel. Er zijn allerlei varianten in omloop, waarbij zij aangeven bedrijven te vertegenwoordigen als Google, Yahoo of Microsoft. Vorig jaar was ik al eens gebeld door “Google” (zie column: “te mooi om waar te zijn”).  Ditmaal ben ik gebeld door “Microsoft”. Nadat ik de telefoon opnam, kreeg ik na een paar seconde stilte een gebrekkig Engels sprekende dame aan de lijn, met een vreselijk Aziatisch accent. “Doe joe spiek Inglisj?”. Ik bevestigde dit. Na een moeilijk te verstane introductie dat ze namens Microsoft belde gaf ze aan: “Haaj risk, ferrie importunt, der ar introedurs on jor piecie”. Mijn computer zou meervoudig geïnfecteerd zijn en errors over het internet verzenden. Maar gelukkig, zij kon mij helpen bij het oplossen van dit probleem. Toen ik zei dat ik dit gesprek voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden opnam, werd direct de verbinding verbroken. Tot op heden ben ik niet meer teruggebeld. Nu was ik wel geïnteresseerd geraakt in wat uiteindelijk hun bedoelingen waren en ik ben op het internet gaan zoeken. Hier kwam ik allerlei reacties tegen van “lotgenoten”. Het doel is het overnemen van je PC. Hierna kunnen ze van alles installeren met alle gevolgen van dien. Een andere variant was, dat voor de ondersteuning er een klein bedrag moest worden betaald: via credit card…(!). Dat de mensen met malicieuze bedoelingen creatief zijn blijkt wel uit de verschillende scenario’s die ze gebruiken: “uw computer stuurt vreemde berichten over de hele wereld”; “uw computer staat op crashen”; “we willen u helpen een shut-down van de pc te voorkomen”; “uw pc is gehackt vanuit Brazilië”; u kunt het merken omdat uw pc wat trager is geworden”; “er zijn hackers actief op uw computer”; er zit een virus op uw pc dat binnen 24 uur actief wordt”; “we kunnen uw pc virusvrij maken”. En krijgen ze je de eerste keer niet zover, dan bellen ze gewoon terug. Er zijn meldingen gemaakt dat ze zelfs meer dan viermaal per week terugbellen. Dit levert ongelooflijk veel irritatie op.

Aanpassen en verdedigen

Net als mijn zoon, die zich heeft aangepast aan de ‘Minecraft griefers’, blijken de mensen zich ook aan te passen: het wantrouwen neemt toe. Dit uit zich in het niet opnemen van “vreemde” telefoonnummers, of het direct neerleggen van de telefoon. Er zijn echter ook lotgenoten die er lol in zien tegengas te geven. Een paar voorbeelden: “Ik wekte expres de indruk, dat ik een bejaarde zonder PC-ervaring was. Ik heb hem de hele procedure drie keer laten herhalen”; “Ik heb een scheidsrechter fluitje en heb keihard in de hoorn gefloten”; “Hij bleef maar aandringen:” “joe want jor compjoetur toe bi irrieperubli damatsjt?” “Ja dat wil ik hééél graag!!!”; “Ik ben vreselijk hard en vals gaan zingen”; “Ik ben Nederlands blijven spreken.” En ja, hoe wordt gereageerd?: “Joe ar an eep, joe ar stjoepit…”.

Waakzaamheid op technisch en menselijk vlak

We leven in een tijd waarin de techniek zich razendsnel ontwikkelt. De techniek wordt helaas ook gebruikt voor kwaadaardige toepassingen, gericht op techniek en/of menselijke fouten. Zowel bedrijven als individuelen kunnen hierdoor in grote problemen komen. Bedrijven kunnen hun systemen goed beschermen, met allerlei hardware en software beveiligingsmaatregelen. Aan de menselijke factor dient echter ook aandacht besteed te worden. Zeker nu de grenzen tussen privé en zakelijk vandaag de dag sterk vervaagd zijn. Werknemers zullen ook onder werktijd hun persoonlijke netwerk onderhouden en privézaken regelen. Omdat criminelen altijd op zoek gaan naar de zwakste schakel, zijn ook hier gezond verstand en alert zijn noodzakelijk!

Een paar tips op technisch gebied

Op iedere PC dient een virusscanner te draaien waarvan de database een aantal keer per dag geüpdatet wordt; Installeer (na een testfase) de laatste veiligheidsupdates van het ‘operating system’; Installeer (na een testfase) de laatste updates van Java, PDF reader en Flash; Overweeg standaard Java in de internetbrowser uit te schakelen.

Een paar tips op menselijk gebied

Schrijf internet gedragsprocedures en maak uw medewerkers hierop attent. Er moet niet moeilijker, maar wel bewuster worden gewerkt. Denk aan zaken als: Open nooit zomaar bestanden van onbekenden; Klik nooit zomaar op een link, toegezonden in een e-mail; Wees zeer terughoudend met het openen van gedeelde humor berichten en hun foto’s of filmpjes; Verloopt internetbankieren langzamer dan je gewend bent, of verschijnt er een “mislukt” melding, ga de betaling dan niet nogmaals verrichten. Annuleer de actie en overweeg je rekening te laten blokkeren; Let op de geldigheid van het beveiligingscertificaat van een website (en het hangslotje) als https wordt gebruikt; Wees alert op twijfelachtige telefoongesprekken, die aangekondigd worden namens grote bedrijven.

De specialist aan het woord

Er zijn veel meer aspecten en gevaren te benoemen. U kunt ook extra beveiligingsmaatregelen nemen. Mocht u hierover een keer met een specialist willen praten, dan komen wij graag bij u langs. Eerlijk en betrouwbaar staan bij ons wèl hoog in het vaandel!
introedurs on jor piecie krantenknipsel klein niet eerlijk en vertrouwen beschaamd krantenknipsel pas op hackers der ar introedurs on jor piecie krantenknipsel S10 is eerlijk en betrouwbaar
S10 tips naar boven naar boven
Artikelen Artikelen Artikelen
Een moderne plaag
Kostenbesparingen naar boven naar boven
S10 consultancy ® , ook voor UW kostenbesparingen en interim management opdrachten!
Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht

“Introedurs on jor piecie...”

Door Stan van Gemert, directeur

Constructie en destructie

Mijn    jongste    zoon    is    nog    steeds    een    enthousiaste    speler    van Minecraft.    Een    virtuele    wereld    waarin    gebouwd    en    nog    meer gebouwd   wordt.   Het   is   ongelooflijk   wat   hij   in   een   korte   tijd   kan   maken, uit   niets!   De   mooiste   gebouwen   schieten   als   paddenstoelen   uit   de grond.   Ook   gebouwen   waarmee   “geld”   verdiend   kan   worden,   zoals geautomatiseerde   cactus-farms.   Het   klinkt   allemaal   constructief   en mooi.   Maar   er   zijn   ook   clans   die   proberen   je   het   leven   zuur   te   maken. Ze   claimen   wat   van   jou   is,   of   breken   bewust   af   wat   jij   hebt   gebouwd. De   eerste   keer   dat   dit   gebeurde,   biggelden   de   tranen   over   de   wangen van    mijn    zoon.    Het    was    niet    eerlijk    en    zijn    vertrouwen    was beschaamd.   Nu   blijkt   dit   “trollen/grieven”   aan   de   orde   van   de   dag   te zijn   en   is   hij   zich   hiervan   bewust   geworden.   Hij   heeft   zich   aangepast en verdedigt zich, zodat hij nu de trollers trolt. In de werkelijke wereld is het niet veel anders. Ook hier wordt niet altijd eerlijk gehandeld en wordt goed vertrouwen beschaamd. Dit is de keerzijde van de technologische vooruitgang. 

Zonder stroom, stroomt het niet meer

We   zijn   meer   en   meer   afhankelijk   geworden   van   de   technologie   om ons   heen   en   hierdoor   ook   veel   kwetsbaarder.   De   stroomstoring   in Noord-Holland   van   afgelopen   vrijdag   legde   een   achilleshiel   bloot.   In een   notendop:   het   Schiphol   vliegverkeer   was   ernstig   ontregeld,   in ziekenhuizen    werden    operaties    afgeblazen,    het    Noord-Hollandse treinverkeer    lag    plat,    mensen    zaten    vast    in    liften,    verkeerslichten deden   het   niet   en   klanten   van   UPC   konden   niets.   Ook   omliggende provincies   ervoeren   hinder.   Zonder   stroom,   stroomt   het   allemaal   niet meer.   Gelukkig   hebben   noodaggregaten   voor   vele   bedrijven   ernstiger kunnen   voorkomen.   De   oorzaak   van   de   stroomstoring?   Gewoon   pech in   een   hoogspanningsstation.   Er   waren   geen   kwade   bedoelingen   in het spel. 

Kwade bedoelingen

Er   zijn   echter   ook   mensen   die   wel   kwade   bedoelingen   hebben   en zwakheden    in    de    technologie    uitbuiten.    Zij    gaan    voor    persoonlijk gewin.    Zo    zijn    er    computer    virussen,    ‘worms’,    ‘trojan    horses’, spyware,   enz.   De   algemene   naam   is   ‘malware’   of   ‘badware’.   Badware kan    de    boel    flink    ontwrichten,    misschien    nog    wel    meer    dan    de aangegeven     regionale     stroomstoring.     Ik     zal     een     paar     kwade bedoelingen noemen die organisaties hebben getroffen:  T wee     jaar     geleden     werd     bij     verschillende     banken     het internetverkeer   platgelegd   door   zogenaamde   DDoS   aanvallen. Het   gevolg?   Het   betalingsverkeer   en   de   pinautomaten   lagen plat.   Maar   ook   andere   Nederlandse   bedrijven   waren   slachtoffer, bijvoorbeeld de NS, DigiD en de KLM;  V orig    jaar    kwam    de    malware    ‘NeoPocket’    aan    het    licht. Malicieuze   software   die   geldautomaten   infecteerde   en   via   één commando kon de hele geldautomaat leeg worden gehaald;  Vo rige   maand   werd   een   malware   bankroof   bekend.   Hackers hebben   wereldwijd   minimaal   265   miljoen   euro   buitgemaakt.   Via een     malware-hack     werd     het     bankgedrag     van     specifieke mensen   langere   tijd   geobserveerd.   Nadat   de   hackers   wisten hoe   de   slachtoffers   met   internetbankieren   omgingen,   bootsten ze dit na.  In   2014   heeft   Kaspersky   een   onderzoek   gepubliceerd.   Hierin   wordt geconcludeerd   dat   een   DDoS-aanval   kleine   tot   middelgrote   bedrijven gemiddeld   46.000   euro   kost,   maar   dat   dit   bij   grote   bedrijven   kan oplopen tot zelfs 390.000 euro. 

Kwade bedoelingen gericht op de menselijke schakel: e-mail

Er   zijn   echter   ook   vele   virussen   ontwikkeld   om   individuen   te   treffen. Dit   gebeurt   door   misbruik   van   de   technische   mogelijkheden,   maar gecombineerd   met   het   uitbuiten   van   de   menselijke   schakel.   Denk bijvoorbeeld    aan    ‘phishing’.    Er    zijn    talloze    e-mails    in    omloop    die proberen   gegevens   van   argeloze   computergebruikers   te   achterhalen, of   betalingen   te   laten   verrichten.   Ik   denk   dat   iedereen   wel   een   of meer van de volgende voorbeelden herkent:  Kl ikken   op   een   link,   voor   het   lezen   van   een   belangrijk   online bericht van een bekende;  A ankondiging    van    de    bank    dat    binnenkort    een    incasso    zal plaatsvinden tenzij je op de bijgevoegde link klikt;  D e     bank     heeft     je     account     vanwege     vermoed     misbruik geblokkeerd.   Door   op   de   bijgevoegde   link   te   klikken   kan   je account weer actief gemaakt worden;  Ie mand   staat   op   het   punt   van   overlijden   en   wenst,   dat   je   zijn nalatenschap    van    enkele    miljoenen    voor    een    goed    doel beheert.   Maar   eerst   moet   je   een   administratieve   vergoeding voldoen.  Als    je    op    deze    berichten    ingaat,    worden    misschien    bedragen afgeschreven   van   je   bankrekening,   of   je   PC   wordt   geblokkeerd.   Om je PC “vrij” te krijgen moet je een bedrag betalen (‘ransomware’). 

Kwade bedoelingen gericht op de menselijke schakel: telefoon

Er    zijn    automatische    systemen    die    continu    nummers    bellen.    Als iemand    opneemt    word    je    “doorverbonden”    met    jouw    persoonlijke cybercrimineel.    Er    zijn    allerlei    varianten    in    omloop,    waarbij    zij aangeven    bedrijven    te    vertegenwoordigen    als    Google,    Yahoo    of Microsoft.   Vorig   jaar   was   ik   al   eens   gebeld   door   “Google”   (zie   column: “te mooi om waar te zijn” ).  Ditmaal ben ik gebeld door “Microsoft”.  Nadat   ik   de   telefoon   opnam,   kreeg   ik   na   een   paar   seconde   stilte   een gebrekkig    Engels    sprekende    dame    aan    de    lijn,    met    een    vreselijk Aziatisch   accent.   “Doe   joe   spiek   Inglisj?” .   Ik   bevestigde   dit.   Na   een moeilijk   te   verstane   introductie   dat   ze   namens   Microsoft   belde   gaf   ze aan:   “Haaj   risk,   ferrie   importunt,   der   ar   introedurs   on   jor   piecie” . Mijn   computer   zou   meervoudig   geïnfecteerd   zijn   en   errors   over   het internet   verzenden.   Maar   gelukkig,   zij   kon   mij   helpen   bij   het   oplossen van   dit   probleem.   Toen   ik   zei   dat   ik   dit   gesprek   voor   trainings-   en kwaliteitsdoeleinden   opnam,   werd   direct   de   verbinding   verbroken.   Tot op heden ben ik niet meer teruggebeld.  Nu    was    ik    wel    geïnteresseerd    geraakt    in    wat    uiteindelijk    hun bedoelingen   waren   en   ik   ben   op   het   internet   gaan   zoeken.   Hier   kwam ik   allerlei   reacties   tegen   van   “lotgenoten”.   Het   doel   is   het   overnemen van   je   PC.   Hierna   kunnen   ze   van   alles   installeren   met   alle   gevolgen van   dien.   Een   andere   variant   was,   dat   voor   de   ondersteuning   er   een klein bedrag moest worden betaald: via credit card…(!).  Dat   de   mensen   met   malicieuze   bedoelingen   creatief   zijn   blijkt   wel   uit de verschillende scenario’s die ze gebruiken:  “uw computer stuurt vreemde berichten over de hele wereld”; “uw computer staat op crashen”; “we willen u helpen een shut-down van de pc te voorkomen”; “uw pc is gehackt vanuit Brazilië”; u kunt het merken omdat uw pc wat trager is geworden”; “er zijn hackers actief op uw computer”; er zit een virus op uw pc dat binnen 24 uur actief wordt”; “we kunnen uw pc virusvrij maken”. En   krijgen   ze   je   de   eerste   keer   niet   zover,   dan   bellen   ze   gewoon terug.   Er   zijn   meldingen   gemaakt   dat   ze   zelfs   meer   dan   viermaal   per week terugbellen. Dit levert ongelooflijk veel irritatie op. 

Aanpassen en verdedigen

Net    als    mijn    zoon,    die    zich    heeft    aangepast    aan    de    ‘Minecraft griefers’,   blijken   de   mensen   zich   ook   aan   te   passen:   het   wantrouwen neemt    toe.    Dit    uit    zich    in    het    niet    opnemen    van    “vreemde” telefoonnummers,   of   het   direct   neerleggen   van   de   telefoon.   Er   zijn echter   ook   lotgenoten   die   er   lol   in   zien   tegengas   te   geven.   Een   paar voorbeelden:  “Ik wekte expres de indruk, dat ik een bejaarde zonder PC- ervaring was. Ik heb hem de hele procedure drie keer laten herhalen”; “Ik heb een scheidsrechter fluitje en heb keihard in de hoorn gefloten”; “Hij bleef maar aandringen:” “joe want jor compjoetur toe bi irrieperubli damatsjt?” “Ja dat wil ik hééél graag!!!”; “Ik ben vreselijk hard en vals gaan zingen”; “Ik ben Nederlands blijven spreken.” En ja, hoe wordt gereageerd?: “Joe ar an eep, joe ar stjoepit…”.

Waakzaamheid op technisch en menselijk vlak

We   leven   in   een   tijd   waarin   de   techniek   zich   razendsnel   ontwikkelt. De     techniek     wordt     helaas     ook     gebruikt     voor     kwaadaardige toepassingen,    gericht    op    techniek    en/of    menselijke    fouten.    Zowel bedrijven als individuelen kunnen hierdoor in grote problemen komen.  Bedrijven    kunnen    hun    systemen    goed    beschermen,    met    allerlei hardware   en   software   beveiligingsmaatregelen.   Aan   de   menselijke factor   dient   echter   ook   aandacht   besteed   te   worden.   Zeker   nu   de grenzen   tussen   privé   en   zakelijk   vandaag   de   dag   sterk   vervaagd   zijn. Werknemers    zullen    ook    onder    werktijd    hun    persoonlijke    netwerk onderhouden   en   privézaken   regelen.   Omdat   criminelen   altijd   op   zoek gaan   naar   de   zwakste   schakel,   zijn   ook   hier   gezond   verstand   en   alert zijn noodzakelijk! 

Een paar tips op technisch gebied

O p   iedere   PC   dient   een   virusscanner   te   draaien   waarvan   de database een aantal keer per dag geüpdatet wordt;  I nstalleer   (na   een   testfase)   de   laatste   veiligheidsupdates   van het ‘operating system’;  I nstalleer   (na   een   testfase)   de   laatste   updates   van   Java,   PDF reader en Flash;  O verweeg     standaard     Java     in     de     internetbrowser     uit     te schakelen. 

Een paar tips op menselijk gebied

Schrijf   internet   gedragsprocedures   en   maak   uw   medewerkers   hierop attent.   Er   moet   niet   moeilijker,   maar   wel   bewuster   worden   gewerkt. Denk aan zaken als: O pen nooit zomaar bestanden van onbekenden; Klik nooit zomaar op een link, toegezonden in een e-mail;  W ees   zeer   terughoudend   met   het   openen   van   gedeelde   humor berichten en hun foto’s of filmpjes;  V erloopt   internetbankieren   langzamer   dan   je   gewend   bent,   of verschijnt   er   een   “mislukt”   melding,   ga   de   betaling   dan   niet nogmaals    verrichten.    Annuleer    de    actie    en    overweeg    je rekening te laten blokkeren;  L et   op   de   geldigheid   van   het   beveiligingscertificaat   van   een website (en het hangslotje) als https wordt gebruikt;  W ees      alert      op      twijfelachtige      telefoongesprekken,      die aangekondigd worden namens grote bedrijven. 

De specialist aan het woord

Er   zijn   veel   meer   aspecten   en   gevaren   te   benoemen.   U   kunt   ook extra   beveiligingsmaatregelen   nemen.   Mocht   u   hierover   een   keer   met een   specialist   willen   praten,   dan   komen   wij   graag   bij   u   langs.   Eerlijk en betrouwbaar staan bij ons wèl hoog in het vaandel! 
niet eerlijk en vertrouwen beschaamd krantenknipsel pas op hackers der ar introedurs on jor piecie krantenknipsel S10 is eerlijk en betrouwbaar
Uw partner in bedrijfsvoering
introedurs on jor piecie krantenknipsel klein
Column over een moderne plaag. Een keerzijde van de technologische ontwikkelingen.
Column: “Introedurs on jor piecie...”
S10 Consultancy column Navigatieknop terug naar columns overzicht Navigatieknop terug naar columns overzicht
31-03-2015
S10 tips